onsdag 1 juni 2011

Hur jag målade "Pickaboo"

Hej!

Då är det dags för min allra första tutorial. Lite nervös är jag, vill att ni ska tycka den är bra! Måste varna för att fotona kanske inte är de allra bästa, men jag ska försöka få fram det viktiga i processen iaf. Måste ju också säga att den inte riktigt blev som jag hade tänkt i början, jag skulle ha gjort en massa färgglada träd men jag ångrade mig någonstans mitt i. Sånt är liksom tillåtet, det är det som är det bästa med att göra egna fria bilder!

Håll i er för nu börjar vi!

Pickaboo - The making off

Här är det materialet som jag använder, min akvarell låda två olika penslar (syntet) och vanligt vatten.
Har även använt maskeringsmassa, svart vattenfast tusch, vit gouache och en tandborste till den här bilden.
Jag började med att rita upp bilden direkt på akvarellpappret, ingen skiss den här gången. Annars så skulle jag ju helt klart rekommendera att skissa på ett annat papper och sedan med hjälp av ljusbord överföra bilden på pappret. Det finns flera bra anledningar till detta, dels att man kan placera bilden lättare där man vill ha den och dels att man faktiskt inte bör sudda för mycket på akvarellpapper då det förstör ytan.
Så när jag då hade skissat upp bilden på pappret så la jag på maskeringsmassa på de ställena där jag inte ville ha bakgrundsfärg. Det är lättare att måla när man inte behöver vara petnoga hela tiden, det tror jag att de flesta håller med om! Dessutom så tycker jag att bilder som inte är så petnoga överallt blir friare på något sätt. Jag är väldigt förtjust i att vara noga på vissa detaljer, men ibland måste man släppa loss lite också, det hjälper maskeringsmassan till med, en riktigt partyhöjare med andra ord (bortsett från lukten, men man kan inte få allt).
Så här ser maskeringsmassan ut när den torkar, den blir lite gulaktig. Det är väldigt viktigt att låta den torka så att man inte smetar ut den över hela bilden. Använd gärna en pensel som du tröttnat på då det är svårt att rengöra dem, eller kanske en tandpetare om det är små utrymmen maskeringsvätskan ska ligga på.

Då var det då dags för den första färgen. Just till denna bakgrund så är det inte så himla noga eftersom den ska vara flammig och nästan lite melerad.
Jag använder mycket vatten och mycket färg. Målar man med akvarell på vått akvarellpapper som redan har färg på sig så blir det lätt, vad ska vi kalla det för? Vattenrosor. Jag ska visa ett exempel lite längre ner sen. Blöter man å andra sidan pappret när det är helt rent så är det lättare att få en jämn färg, visar detta också lite längre ner.
Det är inte alltid man vill ha just sådana men här så blir det en del utav effekten till bakgrunden.
Här kan det också vara en bra idé att ta fram hårfönen för att få färgen att torka fortare. Eller så kan man ta en fika!

 När bakgrunden är torr så är det dags att ta fram tandborsten för det är dags för skvätten. Jag har en liten palett där jag blandar "skvätt" färgen. Den kan vara ganska starkt blandad, alltså inte massor med vatten, man vill ju att skvätten syns.
Innan jag skvätter ner hela bilden så ser jag vill att täcka de ställena där det inte ska vara sån effekt. Detta gör jag med hjälp av vanligt papper.


 Före skvätt:


Efter skvätt:


Här har jag lagt ansiktsgrunden och jag vill verkligen inte ha några "vattenrosor" här. Det löser jag genom att blöta området med vatten och sedan snabbt lägga på färgen. så blandar jag färgen på ett annat akvarellpapper för att den inte ska bli för stark.

Ibland så gäller det att vara snabb i vändningarna.

Märker man att det har blivit för stark färg eller kanske en färgkant någonstans så behöver man kanske inte oroa sig ändå, akvarell går i viss mån att sudda med, tro det eller ej. Prova till exempel att gnugga försiktigt med en ren lite fuktig pensel, eller om det har torkat så prova att sudda lite försiktigt med ett vanligt sudd. Det är viktigt att tänka på att akvarell är en lager på lager metod, ju finare övergångar man vill ha ju fler tunna lager med färg ska man ha. Här nedan följer några bilder på hur jag gjorde ansiktet steg för steg, dock vill jag igen ursäkta mig för de dåliga fotografierna, hoppas att ni kan se ändå!



Till detaljerna på ögonen och i resten av ansiktet har jag använt en Staedtler Pigment liner 0.05

När det var dags för bakgrunden så ändrade jag som sagt lite planer, jag hade tänkt göra träden in akvarell men beslöt mig för att göra dem svarta istället. Här är det också dags att ta bort maskeringsvätskan, det gör man lätt med hjälp av ett sudd eller ett finger, personligen så tycker jag att fingret är bättre, mer kontroll.


Som ni kanske ser så har hon även fått fräknar på nosen, gjorda med tunn akvarell, även dem i lager så att de ska se naturligare ut. Jag har också lagt en grund över kroppen, rött på bröstet och grått på resten av kroppen.



Eftersom den svarta akvarellfärgen känns ganska så mesig i ett sånt här sammanhang så tar jag fram akverellens bästa vän, nämligen det vattenfasta tuschet.

Det som jag använder är av den här sorten och jag är väldigt nöjd! Jag antar att man skulle kunna använda vattenlösligt också, men den här känns trygg för där man sätter den där stannar den och den blir dessutom riktigt svart.

Jag använder samma penslar till den som akvarellfärgen.


Träden fyllde jag i med tuschet, jag vart nöjd med att de vart så svarta, det vart bra kontrast.

När jag skulle göra vingarna så bestämde jag mig för att rita i fjädrarna med hjälp av en pigment liner 0.1

Sen återstår det inte så mycket mer än detaljer. Kroppen på henne ville jag ha ganska enkel så jag markerade mest det som liknar fjädrar längst ner för att få volym på kroppen , detta gjorde jag med hjälp av den lite bredare penseln.


De sista detaljerna på håret har jag gjort med vit gouache, vit gelpenna och poscapenna.

Så, nu tror jag att det var allt för mig, om ni har några frågor så ställ dem och jag hör gärna feedback på detta inlägg också, vad som var bra, vad som kan bli bättre och om ni skulle vilja se fler av dessa.

Jag avslutar med den färdiga bilden och sen lite länkar på tidigare konstnärstips jag har haft här i bloggen.




/Elena

    5 kommentarer:

    1. Jag gillar henne, hon är söt :)

      SvaraRadera
    2. Jag tyckte det var jättebra, förstod hur du hade gjort och varför. Kul att höra lite tanke bakom alla detaljer :) Kommer inte på något som du kunde ha gjort bättre, jag tyckte man kunde hänga med bra :) Väldigt söt bild också ^^

      SvaraRadera
    3. Väldigt kul, spännande och lärorikt! Och sedan självklart snyggt! Klart! Och jag som gärna tappar tålamodet totalt typ hundra gånger när jag gör en bild tycker det är bra att se hur andra jobbar med processen... Du får alltid så snygg finish på dina bilder att varenda en kunde vara en tidnings-, barnboks-, affischillustration (vilket de också lär bli och är)

      SvaraRadera
    4. Det här inlägget var jätteinspierande! Så kul att se hur olika personer använder sig av olika tekniker. Blev en snygg kontrast med de svarta träden. Funderar på om man ska köpa sånt där bläck...

      SvaraRadera
    5. sjukt vackert. :O

      SvaraRadera