måndag 21 mars 2011

Mina bästa vänner och ett litet tips!

Idag så har jag skissat skissat skissat, okej kanske inte riktigt så mycket, har fikat också. Det är verkligen härligt att vara tillbaka i Gävle! Jag är så himla glad här och trivs med alla mina klasskamrater (inte för att jag har det dåligt någon annanstans missförstå mig inte nu). Skönt att det börjar bli vår här också, äntligen! Invigde till och med min vårjacka idag, dock med en massa tröjor under.

Nu till vad jag ska visa idag. Jag döpte inlägget "Mina bästa vänner" och med det så menar jag något så nördigt som mitt konstnärsmaterial, tänkte visa upp lite av vad jag använder och sedan avsluta med ett litet litet tips.

Det är egentligen ganska basic grejer och inga världsnyheter så jag vet inte riktigt hur intressant det är, men jag tycker att det är roligt så därför blir det en liten uppvisning!
Högst upp så finns den underskattade vita akrylfärgen, en fantastisk produkt som i alla fall jag inte skulle klara mig utan. Jag vet att många använder gouache och jag måste erkänna att jag inte har prövat detta så jag kan inte riktigt jämföra. Akrylfärg varierar väldigt med olika märken så det gäller att prova sig fram. Den som jag har just nu är helt okej men jag hade kunnat önska mig att den skulle vara mer täckande.
Bredvid akrylfärgen så står det en liten flaska med vattenfast tusch som är väldigt användbart när man vill fylla i större ytor med svart. Många akvarell lådor har ju inte svart akvarellfärg så tuschet är verkligen toppen!
Sen är det en liten burk med maskeringvätska och efter det ett litet sudd och diverse penslar.
Pennorna är Staedtlers pigment liners 0.1 och 0.2, 0.05an är också toppen. De är bra för att de är vattenfasta, om man inte gillar dem så funkar Artlines pennor bra också.




Bra fungerande papper, just nu målar jag på 240g papper men jag föredrar 300g och så lite gräng.


Mitt tips!


Mitt lilla tips är en fin liten vit gelpenna. Den är perfekt när man har vill ha vita tunna linjer på en målad yta. Ofta så är det svårt att få så tunna linjer med akrylfärg eller att spara ut så tunt med maskeringsvätskan.





Så det var allt jag hade för idag, imorgon så blir det mer barnbokskissande och läsning av en del böcker som jag fick låna av min lärare. Det är böcker om barnböcker, om hur de är teoretiskt uppbyggda, något som jag verkligen behöver lära mig mer om!

/Elena

4 kommentarer:

  1. Två tummar upp! :) Älskar tips! För även om man vet lite så är det alltid intressant att veta hur andra gör. Inspirerande...

    SvaraRadera
  2. Jag gillar också vitt rätt mycket som tuscher eller vita pennor.
    den tunnaste vita Poscapennan som finns, är tex. en riktig godbit. När pensel är för okonstant och gellyrollkulspettsen är för tunn/svår att rulla med.
    keepitup!

    SvaraRadera
  3. Jösses vilka tunga papper du använder!
    En sån dära gelpenna vore int dumt...

    SvaraRadera
  4. Vilka fina illustrationer du gör!

    SvaraRadera