måndag 30 maj 2011

Akvarell + Salt = Sant

Hej!

Nu var det ett tag sen jag körde ett konstnärs tips så idag blir det ett litet sånt.
Det här är en teknik som jag lärde mig ganska så sent i mitt akvarellmålande. Det går ut på att man strör salt över sin färg innan den har torkar, då suger saltet upp lite utav färgen och spännande effekter kan träda fram!


Man börjar med att lägga färg på det stället som man ska "salta" på, det måste vara mycket vatten och mycket pigment för att det ska bli någon ordentlig skillnad.
Se till att det på pappret som inte ska ha några effekter är helt torrt så att målningen inte förstörs.


Sen är det bara att strö på saltet.
Jag har använt vanligt bordssalt till just denna men man kan även använda grövre salt för att få andra effekter.
Sen är det bara att låta det torka, man måste vara noga med att låta det torka helt. Det kan kännas som att saltet fastnar lite i pappret och jag kan tycka att ytan blir svår att måla på efteråt. Men det kan det vara värt!



Visst blir det häftigt!? Möjligheterna är oändliga. Så kom ihåg, salt är  inte bara till för matlagning!


Imorgon så blir det förhoppningsvis min alldeles första totourial, vet inte hur användningsbar den kommer att vara men jag kommer nog ha nytta av den själv. Det kan vara kul att se tillbaka på hur man har gjort när man har skapat bilder.
Här är i alla fall en smygtitt...


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar